CRONOLOGIA HISTÒRICA DE LA LÍNIA XÀTIVA-ALCOI

1 de juliol de 1894: Entrada del primer comboi a l’estació d’Ontinyent.

23 de setembre de 1903: Arribada del primer tren fins la ciutat d’Alcoi.

Abril de 1904: La ‘Compañía del Norte’, empresa adjudicatària de la concessió, inicia els viatges regulars en la línia. El trajecte Alcoi-València es cobreix en 2 h. 30 minuts.

Anys 20’: La línia justifica les expectatives. Tot i la llunyania de les estacions dels respectius nuvlis urbans, seran transportades milers de tones de mercaderies tèxtils, paper i vidre, així com productes agrícoles, entre els quals destaquen l’oli i el vi.

1926: S’inicia la construcció de les obres que, a través d’una orografia irregular, enllaçaran amb el port d’Alacant, el camí més curt i eficaç per exportar les mercaderies alcoianes cap a l’exterior. Problemes financers en l’empresa constructora provocaran la paralització de les obres. Després de la Guerra Civil s’abandonarà definitivament el projecte, malgrat estar ja construïts els túnels i viaductes.

Anys 50’: Canvi dels combois de vapor per automotors, moderns vehicles autopropulsats. Als 60’ el transport de viatgers s’efectuarà amb ferrobusos, l’última versió per als trams no electrificats. Instal·lació junt a l’estació alcoiana del taller de reparació ferroviària Miró Reig, increment substancial del trànsit a la línia.

Fins la dècada dels 60’: Creixement important en l’ús de la línia tant per al transport de passatgers (assolint un màxim de 250.000 viatgers anuals) com de mercaderies atés el potencial agrícola i industrial del territori.

1967: Amb l’extensió dels transport per carretera comença el declivi de la línia, malgrat les deficients infraestructures viàries que tindran les Comarques Centrals fins ben entrada la dècada dels 80’ (la inauguració del túnel de l’Olleria tingué lloc en 1991). Les estacions entren en desús i sols quedaran com a tals Benigànim, Albaida, Ontinyent i Alcoi. La resta seran convertides en baixadors: El Genovés, la Pobla del Duc, Montaverner, Bufali, Agullent, Agres i Cocentaina.

1969: Clausura de la línia de via estreta Gandia-Alcoi, coneguda com la Xitxarra. Connexió clau amb la línia.

Anys 70- principi dels 80’: tancament dels tallers de reparació Miró Reig d’Alcoi, també es trasllada a València l’aquaterament del regiment d’infanteria ubicat a Alcoi (la línia perd importància estratègica per a l’Estat) i del balneari de Bellús.

1984: El Consell de Ministres acorda la supressió de diverses línies de ferrocarril espanyoles al ser deficitàries econòmicament, entre les quals es troba la de Xàtiva-Alcoi. Les intenses mobilitzacions ciutadanes aconsegueixen que la Generalitat Valenciana assumisca el seu manteniment sufragant el dèficit que comporta l’explotació de la línia efectuat per RENFE. Es signa el primer conveni entre Renfe i la Generalitat. Neix la primera plataforma ciutadana "Salvem El Tren".

1989: Clausura de la terminal de càrrega d’Ontinyent, posteriorment ho farà l’estació de mercaderies d’Alcoi.

Anys 90’: Nous intents de tancament i prorrogació periòdicament del conveni signat entre la Generalitat i RENFE. La falta de millores i de manteniment provoquen quantiosos incidents i reducció del nombre d’usuaris i de competitivitat.

Juliol de 1994: L’incendi forestal que afecta la Mariola i el Benicadell crema les travesses de fusta de la via entre Ontinyent i Cocentaina. La velocitat es redueix a 20 km/hora en aquest tram. La reforma trigarà diversos anys en efectuar-se, al temps que minva la quantitat de viatgers.

2001: Mitjana de 10.783 usuaris mensuals (129.396 anuals). Cal 45 minuts per recórrer els 33’7 km. que disten Xàtiva d’Ontinyent, per carretera s’efectua en la meitat de temps.

2002:Contínues demandes de millora per part dels usuaris, la Xarxa Empresarial de les Comarques Centrals Valencianes, administracions locals i comarcals, així com d’altres entitats.

Març de 2003: Presentació d’un projecte integral de millora valorat en 82 milions d’euros. Prèviament s’estipula que el Ministeri de Foment transferisca la seua titularitat a la Conselleria d’Infraestructures i Transports, les gestions s’iniciaren l’any 1984.

15 de maig de 2004: Acte commemoratiu del centenari organitzat per l’Associació d’Amics del Ferrocarril conjuntament amb als alcaldes de les principals ciutats on efectua parada: Xàtiva, Albaida, Ontinyent i Alcoi. El dia anterior hi hagué el descarrilament d’un tren a Ontinyent a causa del mal estat de la plataforma ferroviària.

Novembre de 2004: En els pressupostos generals de l’Estat es destinen 2 milions d’euros per començar les obres de millora del tram comprés entre les estacions de Benigànim i Montaverner, denominat “variant de Benigànim”. Suposaria la primera modificació del traçat original. Finalment no es du a terme.

Juliol 2005: El trajecte València-Alcoi s’efectua en 2 h. 02’’, amb transbordament a Xàtiva en el 50% dels viatges (4 de mitjana diària en cada sentit). L’AVE en construcció entre Madrid i València tardarà 90 minuts en unir les dues ciutats.

Febrer 2005: Una esmena als Pressupostos Generals de l’Estat destina una partida d’1 milió d’euros per iniciar la renovació de la línia, als pròxims anys es completarà la inversió. Finalment no es du a terme.

20 d’octubre 2005: Les Corts Valencianes aprovaren, per unanimitat, una resolució en la qual expressament s'afirmava que:Les Corts Valencianes manifesten el seu suport a les gestions que realitza el Consell per agilitzar la signatura del conveni amb el Ministeri de Foment que permetrà la renovació integral de la línia Xàtiva-Alcoi, així com la transferència de dita línia a la Generalitat. Així mateix, les Corts Valencianes, expressen la seua preocupació perquè la partida prevista en el projecte de Pressupostos de l'Estat de 2006 per a la línia Xàtiva-Alcoi no permetrà escometre durant el pròxim exercici cap de les actuacions necessàries en la mateixa, per la qual cosa insten als Grups Parlamentaris de les Corts Generals a l’aprovació d'esmenes, durant el seu tràmit parlamentari, que amplien aquesta partida.

Desembre 2005: Als Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'any 2006 no hi figura cap partida destinada al manteniment i reforma de l’eix ferroviari, malgrat haver sol·licitat la seua transferència al Govern Central.

Gener 2006: Una esmena als Pressupostos Generals de l’Estat de l’any 2006 destina 1’5 milions d’euros (750.000 per província).Es mantenen pressupostos en 2006 i 2007 (administració central) mínims per part de l’estat gràcies a les esmenes presentades pels diputats Agustí Cerdà i Isaura Navarro. Partides que no s’han utilitzat.

Març 2006:Refundació de la plataforma ciutadana Salvem el tren a la qual s’adhereixen més de 30 associacions culturals, polítiques, esportives, ecologistes i educatives de la Costera, la Vall d’Albaida, el Comtat i l’Alcoià. Recollida de signatures sota el lema “per un ferrocarril Xàtiva-Alcoi viu i en condicions” i celebració de reunions.

Abril 2006: La Mancomunitat de Municipis de la Vall d’Albaida presenta una moció als Ajuntaments de la comarca homònima, així com a Muro d’Alcoi o Cocentaina, reclamant al Govern Central que agilitze la transferència de la línia. Tant Salvem el tren com l’IEVA presenten al registre d’entrada de l’entitat que la proposta és ambigua al no exigir-li a la Generalitat la dotació d’una partida pressupostària destinada a la renovació de la línia una vegada transferida.

Novembre de 2006.Festa reivindicació tren a l'Estació d'Ontinyent organitzada per "Salvem El Tren"

Principis de 2007 comencen les negociacions de traspàs de la línia Xàtiva-Alcoi a la Generalitat.

17 de desembre de 2007 presenten el projecte de la nova estació de Albaida, que serà pagada per la generalitat. La plataforma Salvem el tren es reuneix amb el director general de transports Vicente Dómine i assegura que l’acord està apunt de signar-se. (les obres s'inicien en 2012)

En gener de 2008 la línia es queda sense partida pressupostaria ni per part del Govern Central ni per part de l’administració autonòmica.


El 3 maig de 2008 la plataforma Salvem el Tren es concentra a l’estació d’Alcoi aprofitant els actes que fan el Alcoi en commemoració del 150 aniversari de l’arribada al tren a Alacant.


El 11/07/2008 La plataforma Salvem el Tren es reuneix amb el diputat socialista en el Congrés dels diputats Josep Santamaria per a que trasllade al govern central les reivindicacions de la plataforma.

Desembre de 2008. L’acord de traspàs no arriba i el desencontre és clar entre les administracions central i autonòmiques a finals de 2008, de fet el govern central destina una partida insuficient de 100.000€ i el govern autonòmic cap partida per als pressupostos de 2009.


Juliol de 2009. Se signa per fi el protocol d’actuacions que millore les infraestructures valencianes on s'inclou la línia Xàtiva-Alcoi.

Cap a principis de 2010 ADIF du a terme xicotetes millores en les estacions de la línia

Setembre de 2010, el ministeri de foment anuncia que no durà a terme les obres compromeses i paralitza el projecte, tot plegat es materialitza en els pressupostos per a 2011 on no s'especifica cap partida per a la línia. Tampoc en l'administració valenciana
Desembre 2010, el 18 de desembre s'inaugura l'estació de l'AVE a València (València-Madrid 1h30m) i la línea València-Xàtiva-Alcoi continua igual (València-Alcoi 2h00m). La plataforma Salvem El tren es manifesta a la inuguració.
Desembre 2010, el 30 de desembre el ministeri de foment declara la línia de "Interés General"

15 d'octubre de 2011 la Plataforma Salvem el Tren i Ontinyent en Bici organitzen una jornada reivindicativa a l'Estació d'Ontinyent per reclamar la millora de les obres promeses.

Cap a principis de 2012 ADIF finalitza a Cocentaina les xicotetes millores en les estacions de la línia

Abril de 2012 El govern central torna no tenir en compte cap partida pressupostaria per a la reforma de la línia. Tot i les esmenes de diferents representants valencians a les corts espanyoles. 

Juliol de 2012 El govern central amb l'escusa de la crisi posa en el punt de mira de tancament a la línia.

24 de juliol de 2012 La Plataforma Salvem El Tren sota el lema; "O ara o mai: salvem el nostre tren" es manifesta a Ontinyent.

Setembre de 2012 Diversos alcaldes de les comarques de l'Alcoià, El Comtat i La Vall d'Albaida fan front comé per defensar la línia

24 d'Octubre de 2012 Una esmena en els PGE preveuen només 100000€ per a la línia en 2013, però garanteixen el manteniment de la mateixa durant només 2013.

26 d'Octubre de 2012 La Plataforma Salvem El Tren es manifesta en València en contra de la postura del govern central de tancar-la i per la seua millora integral.

08 de Novembre de 2012 El Ministeri de Foment espanyol diu que garanteix la continuïtat de la línia Xàtiva-Alcoi

1 comentari:

  1. de madrit a qualsevol lloc, als demes que els donen, molt bona entrada

    ResponElimina